miercuri, 19 ianuarie 2011

Ziua 9: Chira Chralina - Panait Istrati


Autor: Panait Istrati (1884-1935)
Anul aparitiei: 1923 (franceza), 1924 (romana)
Download: EPUB, MOBIPDF (61 pagini)
Online: ro.wikisource.org/wiki/Chira_Chiralina
Coperta: pictura de Theodor Aman (1831-1891)

Desi petrecandu-se in timpuri moderne (cam de prin 1850  pana in 1867), are ceva de "de O mie si una de nopti", o atmosfera exotica, orientala; incepe intr-o Braila orientalizata, foarte cosmopolita  si ne poarta prin Istanbul si chiar pe la Damasc si prin Liban.

[Anti]eroul narator e "Stavru, salepgiul si pederastul". [salepgiu = vanzator de limonada] E probabil prima carte a unui român care are ca erou un homosexual (declarat). E drept, a fost publicata intai in Franta si abia apoi tradusa si publicata in Romania, de aici poate libertatea mai mare. Cu toata aceasta indrazneala, mentalitatea e totusi destul de  tributara epocii - Stavru insusi spune:
Şi eu, eu sunt unul din stâlciţii acestei vieţi perverse; totul în viaţa mea a fost perversiune, violenţă şi viciu. Am crescut sub răsuflarea acestor calamităţi. Totuşi, n-aveam pentru ele nici o înclinare. [...] . Păcat pentru dv. că nu pot să încep prin a vă povesti copilăria mea, tristul destin al surorii mele şi împrejurările pervertirii. [...] Unui om schilod de un picior sau de o mână, nimeni nu-i aruncă dispreţul lui, toată lumea îl priveşte cu milă; dar fiecare se dă înapoi, nimeni nu simte milă înaintea unui schilod al sufletului! Şi totuşi, acestuia îi lipseşte însuşi pivotul vieţii. El îmi lipsea mie. Întorcându-mă în România, veneam să cer acest sprijin celor care nu erau nişte nenorociţi ca mine, ci oameni, cu viaţă sexuală firească. Ei mi l-au dat, dar pentru un moment; şi mi l-au retras îndată, ruşinos, pentru a mă azvârli din nou în viciu.
Considera ca a fost pervertit in copilarie, cand a fost victima unui pedofil turc - si incearca chiar sa se vindece prin casatoria cu o fata frumoasa si iubitoare; desigur, vindecarea sperata nu se produce si lucrurile se sfarsesc trist, mai ales pentru ea.

Ulterior va povesti totusi si copilăria sa si tristul destin al surorii sale, Chira Chiralina (al carei nume e inspirat din balada omonima despre o fata din Braila rapita de un "arap")  dar mai multe despre partea asta puteti citi la Cinabru - recenzia lui m-a facut candva sa  citesc cartea online pe computer.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu